yayinlar

Abone sistemi ile çalışan şirketler ve tüketicileri yakından ilgilendiren Abonelik Sözleşmeleri Yönetmeliği 24.04.2015 de yürürlüğe giriyor.

24.01.2015 tarihli Resmi Gazete de yayınlanan abonelik sözleşmelerine ilişkin uygulama usul ve esaslarını düzenlemeyi amaçlayan Abonelik Sözleşmeleri Yönetmeliği 24.04.2015 tarihinde yürürlüğe girecektir.

Bu Yönetmelik, tüketicinin belirli bir mal veya hizmeti sürekli veya düzenli aralıklarla edinmesini sağlayan her türlü abonelik sözleşmesine uygulanacaktır.

I. Abonelik Sözleşmelerinin Tüketiciye Verilmesi Zorunluluğu
Bu Yönetmelik de Satıcı veya Kamu tüzel kişileri de dahil olmak üzere ticari veya mesleki amaçlarla tüketiciye hizmet sunan ya da hizmet sunanın adına ya da hesabına hareket eden gerçek veya tüzel kişilerin ( Sağlayıcı ), sunulan mal veya hizmete ilişkin olarak tüketici ile bir abonelik sözleşmesi kurması, yazılı veya mesafeli olarak kurulan abonelik sözleşmelerinin bir örneğinin kâğıtüzerinde veya kalıcı veri saklayıcısı ile tüketiciye verilmesi zorunlu hale getirilmiştir. Abonelik sözleşmelerinin; en az on iki punto büyüklüğünde, anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir birşekilde düzenlenmesi öngörülmüştür.

II. Abonelik Sözleşmelerin İçeriğinde Yasal Olarak Bulunması Gereken Unsurlar
Abonelik sözleşmelerinin birer örneğinin kağıt ortamda ya da kalıcı veri saklayıcı ile tüketiciye verilmesinin zorunlu tutulmasının yanı sıra sözleşmenin içeriğinin nasıl olması gerektiği ile ilgili de düzenlemeler yapılmıştır. Yönetmeliğe göre abonelik sözleşmelerinde aşağıdaki unsurların mutlaka sözleşmede yer alması gerekmektedir.

  1. Tüketici ile satıcı veya sağlayıcının isim, unvan, açık adres, telefon ve varsa MERSİS numarası ile diğer iletişim bilgileri,
  2. Sözleşmenin konusu ve varsa süresi,
  3. Sözleşmenin düzenlendiği tarih,
  4. Malın ilk teslim tarihi veya hizmetin ifasına başlama tarihi,
  5. Mal veya hizmetin tüm vergiler dahil toplam fiyatı,
  6. Sözleşme konusu mal veya hizmet bedelinin bir tarife üzerinden hesaplanması durumunda; tüketici tarafından seçilen tarifenin adı, içeriği ve sözleşmenin düzenlendiği tarihteki birim tüketim bedeli ile tüketim dönemi,
  7. Fatura bedelinin süresi içerisinde ödenmemesi durumunda, hizmet sunumunun ne şekilde ve ne kadar süre içerisinde durdurulabileceğine; fatura bedelinin sonradan ödenmesi durumunda ise hizmet sunumunun ne şekilde ve ne kadar süre içerisinde başlatılacağına ilişkin bilgi.
  8. Mal veya hizmetin temini için abonenin kullanımına sunulan sayaç, modem ve benzeri cihazların değişiminin yasal yükümlülüklere uygun olarak yapılabileceğine ilişkin bilgi,
  9. Sözleşme konusu mal veya hizmet sunumunun mücbir sebeplerle kesintiye uğrayabileceği belirtilmişse bu sebeplerin neler olduğuna ilişkin bilgi,
  10. Satıcı veya sağlayıcının kusurundan kaynaklanan nedenlerle sözleşmede belirtilen nitelikte mal veya hizmet sunulamaması halinde tüketicinin, Kanunun 11 inci veya 15 inci maddelerinde yer alan haklarına ilişkin bilgi,
  11. Sayaç ve benzeri ölçüm cihazlarının kullanıldığı durumlarda, bu cihazlarda meydana gelen arızalar nedeniyle belli bir süreyle tüketim miktarının hiç veya doğru şekilde tespit edilememesi halinde, söz konusu süre için tüketim miktarının ne şekilde tespit edileceğine ilişkin bilgi,
  12. Tüketiciye sunulan mal veya hizmetin bedeli dışında tüketiciden ilgili mevzuat gereği tahsil edilmesi zorunlu bedeller söz konusu ise, bu bedellerin neler olduğu ile bunların sözleşmenin düzenlendiği tarihteki tutarı ve değişmesi durumunda yeni tutarların tüketiciye ne şekilde bildirileceğine ilişkin bilgi,
  13. Tüketicinin temerrüde düşmesinin hukuki sonuçlarına ilişkin bilgi,
  14. Tüketiciden güvence, depozito veya teminat adı altında bir ücret alınması söz konusu ise bu ücretin tutarı ve aboneliğin sona ermesi durumunda tüketiciye ne kadar süre içerisinde ve ne şekilde iade edileceğine ilişkin bilgi,
  15. Sözleşmenin feshi ve sonuçlarına ilişkin bilgi,
  16. Sözleşmenin feshedilmesi halinde, modem, telefon, uydu alıcısı ve benzeri cihazların iadesi öngörülüyorsa nasıl iade edileceğine veya geri alınacağına ilişkin bilgi,
  17. Tüketicilerin uyuşmazlık konusundaki başvurularını tüketici mahkemesine veya tüketici hakem heyetine yapabileceklerine ilişkin bilgi.

Elektrik, su, doğal gaz ve elektronik haberleşme sektörü dışındaki abonelik sözleşmelerinde (vi), (vii), (viii), (xi), (xiv) ve (xvi) bentlerinde belirtilen bilgilere yer verilmeyebilecektir.

Elektrik, su ve doğal gaz sektörüne ilişkin abonelik sözleşmelerinde birinci fıkranın (iv) bendinde yer alan bilgi aranmayacaktır.

Abonelik sözleşmesinde, yukarıda yer alan hususlardan bir veya birkaçının bulunmaması sözleşmenin geçerliliğini etkilemeyecek, satıcı veya sağlayıcı sırf bu sebebe dayanarak malın teslimini veya hizmetin ifasını durduramayacaktır. Satıcı veya sağlayıcı sözleşmedeki eksikliği, tüketiciden, ilave bir ödemede bulunmasını istemeksizin gidereceklerdir. Aksi takdirde, tüketici cezai şart, tazminat ve benzeri adlarla herhangi birödemede bulunmaksızın sözleşmeyi feshedebilecektir.

III. Bakım/Onarım Nedeniyle Mal veya Hizmet Sunumunun Durdurulacağının Önceden Bildirilmesi Zorunluluğu
Özellikle hayatı olumsuz yönde etkileyen elektrik kesintilerinin sıklıkla yaşandığı günümüzde, tüketicilerin hizmetin kesilmesine hazırlıksız yakalanmalarının önüne geçilmesi için Yönetmelik de satıcı veya sağlayıcıya, yapılması öngörülen bakım, kontrol, onarım ve benzeri sebeplerle mal veya hizmet sunumunu durduracak olması halinde, bu durumun başlangıç ve bitiş tarihini en az kırk sekiz saat öncesinden tüketiciye yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ya da basın yayın ve benzeri yollar ile bildirmekle yükümlülüğü getirilmiştir.

IV. Aboneleri Bilgilendirme Yükümlülüğü
Satıcı veya sağlayıcı, abonelik süresince tüketicilerle imzalamış oldukları sözleşme ve taahhütnamenin bir örneği ile tüketicinin abone olduğu tarifeye ilişkin ayrıntıları, talep etmesi halinde tüketiciye yazılıolarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile ücret almaksızın vermek ya da kendi internet sayfaları üzerinden tüketicinin erişimine sunmak zorundadır.

V. Faturalandırma Dönemleri
Abonelere uygulanacak faturalandırma dönemleri, sözleşmede aksi kararlaştırılmadıkça bir ay olacaktır. Fatura dönemi boyunca tahakkuk eden borç tutarı veya tüketim miktarının, dahaönceden sözleşmede belirlenmiş tutarın veya miktarın altında gerçekleşmesi durumunda faturalandırma bir sonraki dönem veya dönemlerde yapılabilecektir.

Sözleşmeye konu mal veya hizmetin faturalandırma dönemi değiştirilerek ücretlendirmeye esas birim fiyat arttırılamayacaktır.

Abonelik sözleşmelerinde faturanın zamanında ödenmemesi durumunda uygulanacak gecikme zammı oranı, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen gecikme zammı oranını aşamayacaktır.

VI. Taahhütlü Abonelik Sözleşmelerine Getirilen Yenilikler
Cep telefonu, tablet vb. ürünler başta olmak üzere bir çok elektronik ürünün satışında ya da elektrik satılı gibi hizmet alımlarında sıklıkla karşılaştığımız taahhütlü abonelikler de, taahhüt süresince sözleşme ve taahhütname koşullarında tüketici aleyhine değişiklik yapılamayacaktır.

Satıcı veya sağlayıcıların, taahhütnameyi yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile tüketiciye vermeleri zorunlu tutulmuştur.

Taahhütnamede; taahhüdün geçerlilik süresi ile taahhüt konusu mal veya hizmetin nitelikleri, tüm vergiler dahil toplam fiyatı, indirim yapılan tarifenin taahhüt verilmeden önceki fiyatı, aylık yapılan indirim miktarı, taahhüdün süresinden önce sonlandırılması durumunda tüketicinin elde ettiği faydalara ilişkin geri ödeyeceği bedelin hesaplanma yöntemine yer verilmesi zorunlu tutulmuştur.

Özellikle cep telefonu tarifeleri seçilirken verilen taahhütler sesli iletişim araçları ile verilmektedir. Taahhüdün sesli iletişim araçları kullanılmak suretiyle verilmesi durumu da Yönetmelik de özel olarak düzenlenmiştir. Taahhüdün sesli iletişim araçları ile verilmesi halinde dahi satıcı veya sağlayıcının yukarıda yer alan bilgileri tüketiciye aynı ortamda vermesi gerekmektedir.

VII. Taahhüdün Süresinden Önce Sonlandırılması Halinde Ödenecek Tazminat
Taahhüt vererek abonelik sözleşmesi akdeden tüketicilerin, en çok canını acıtan konulardan birisi de taahhüt süresinden önce aboneliğin sonlandırılması halinde karşı karşıya kalınan cezai şart bedelleri idi. Taahhütlü aboneliklerde tüketicinin süresinden önce taahhütlü aboneliğini sonlandırmasıhalinde, satıcı veya sağlayıcının talep edeceği bedel, tüketicinin taahhüdüne son verdiği tarihe kadar tüketiciye sağlanan indirim, cihaz veya diğer faydaların bedellerinin tahsil edilmemiş kısmının toplamı ile sınırlı olacaktır.

Ancak, tüketiciden taahhüt kapsamında tahsil edileceği belirlenen bedellerin henüz tahakkuk etmemişkısmının toplamının, bu tutardan düşük olması halinde sınır değeri olarak tüketici lehine olan tutaresas alınacaktır.

Taahhütlü aboneliklerde tüketicinin yerleşim yerinin değişmesi (elektrik aboneliği vb. aboneliklerde ağırlıklı olarak sözkonusu olabilecektir. ) ve taahhüt konusu hizmetin tüketiciye yeni yerleşim yerinde aynı nitelikte sunulmasının fiilen imkansız olması durumunda, tüketici yukarıda belirtilen tutarları veya herhangi bir bedeli ödemeksizin taahhütlü aboneliğini feshedebilecektir.

VIII. Taahhütlü Aboneliğin Sona Ermesinin Bildirimi
Taahhütlü aboneliğin sona ermesinden en az bir fatura dönemi öncesinde satıcı veya sağlayıcının, bu durumu ödeme bildiriminin yanı sıra yazılı olarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile ayrıca tüketiciye bildirmeleri gerekmektedir.

Satıcı veya sağlayıcının ödeme bildirimini, son ödeme tarihinden en az yedi gün önce tüketiciye göndermeleri gerekmektedir. Tüketicinin tercih etmesi halinde, ödeme bildirimi tüketiciye kalıcı veri saklayıcısı ile de gönderilebilecektir.

Ödeme bildiriminin gönderilmesine ilişkin masrafların tüketici tarafından karşılanması talep edilemeyecektir.

Tüketiciler, ödeme bildiriminde yer alan tutarın hatalı olduğu gerekçesiyle bildirimin düzenlendiği tarihten itibaren bir yıl içerisinde itiraz edebileceklerdir. İtiraz, satıcı veya sağlayıcı tarafından başvurunun yapıldığı tarihten itibaren en geç otuz gün içerisinde incelenerek sonuçlandırılacak ve inceleme sonuçları tüketiciye yazılıolarak veya kalıcı veri saklayıcısı ile bildirilecektir.İnceleme sonucuna göre itirazın haklı bulunması halinde, itiraza konu tüketim bedeline dair fazla tahsil edilen bedel, kullanım dönemindeki birim fiyat dikkate alınarak gecikme zammı ile birlikte tüketicinin tercih etmesi halinde bir sonraki tüketim dönemine ait bedelden mahsup edilecek veya tüketiciye beş gün içinde iade edilecektir.

IX. AbonelikSözleşmenin Yenilenmesi / Sona Ermesi
Belirli süreli abonelik sözleşmelerine sözleşmenin belirlenen süre kadar uzayacağına ilişkin hükümler konulamayacak; ancak abonelik sözleşmesinin kurulmasından sonra, sözleşmenin sona ereceği tarihe kadar tüketicinin talepte bulunması veya onay vermesi hâlinde abonelik sözleşmesi uzatılabilecektir.

Sözleşme süresi sonunda tüketiciden açık bir talep veya onay alınmadığı halde mal veya hizmet sunmaya devam eden satıcı veya sağlayıcı, sunulan bu mal veya hizmet için hiçbir bedel talep edemeyecektir.

Yönetmelik de tüketicinin, belirsiz süreli veya süresi bir yıl ve daha uzun olan belirli süreli abonelik sözleşmesini herhangi bir gerekçe göstermeksizin ve cezai şart ödemeksizin istediği zaman feshetme hakkına sahip olduğu öngörülmüştür.

Süresi bir yıldan az olan belirli süreli abonelik sözleşmesinde ise satıcı veya sağlayıcı tarafından sözleşme koşullarında değişiklik yapılması halinde veya tüketicinin hizmetten yararlanmasına engel olabilecek geçerli bir sebebin varlığı halinde tüketici sözleşmeyi feshedebilecektir.

Yönetmelik de fesih bildiriminin kâğıt üzerinde veya kalıcı veri saklayıcısı ile satıcı veya sağlayıcıya yöneltilmiş olması yeterli kabul edilmiştir. Satıcı veya sağlayıcı gerekli güvenlik önlemlerini almak suretiyle, kaydı tutulan telefon yoluyla da tüketiciye sözleşmeyi feshetme imkanını sağlayabileceklerdir.Satıcı veya sağlayıcının, abonelik sözleşmesinin feshi için sözleşmenin tesis edilmesini sağlayan yöntemden daha ağır koşullar içeren veya tüketicinin sözleşmeyi feshetmesini zorlaştıran bir yöntem belirlenmesi yasaklanmıştır.

Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin fesih talebini, bildirimin kendisine ulaştığı tarihten itibaren en geç yedi gün içerisinde yerine getirmekle yükümlüdür.Tüketicinin fesih talebinin yerine getirilme süresi günlük süreli yayınlarda on beş gün; haftalık süreli yayınlarda bir ay; aylık süreli yayınlarda ise üç ay olarak öngörülmüştür. Daha uzun süreli yayınlarda ise, bildirimden sonraki ilk yayınımüteakiben fesih bildirimi hüküm ifade edecektir.

Aboneliğin belirlenen süreler içinde feshedilmediği durumlarda, bu sürelerin bitiminden itibaren mal veya hizmetten yararlanılmış olsa dahi, tüketiciden herhangi bir bedel talep edilemeyecektir.

Satıcı veya sağlayıcı, fesih bildiriminin hüküm ifade etmesinden itibaren on beş gün içinde tüketici tarafından ödenmiş olan tutarın geri kalan kısmını ve varsa tüketiciden güvence, depozito veya teminat adı altında alınan ücretlerin güncel tutarlarını kesinti yapmaksızın iade etmekle yükümlü olacaktır.